Oscar, avagy ki van a szobor mögött

Siker, fény, csillogás… Mozicsillagok, vörös szőnyeg, ruhaparádé… Meglepetések, evidenciák, megható beszédek. Ez megy minden évben… Szemfény...


Siker, fény, csillogás… Mozicsillagok, vörös szőnyeg, ruhaparádé… Meglepetések, evidenciák, megható beszédek. Ez megy minden évben… Szemfényvesztés? Varázslat? … én már nem is figyelem a tendenciát. Volt amikor a botrányé volt a főszerep, volt amikor a jótékonyság, az együttérzés volt a trendi, de alapjaiban a Gála örök. Akárcsak a szimbóluma, maga a szobor.

Szobor? Inkább csak szobrocska? Ha csupán a tényekre vagyunk kíváncsiak vele kapcsolatban, segít nekünk a wiki.

De ki van a szobor mögött? Szerintem ez a varázslat része...

Nem tudhatunk mindent, nem ismerhetjük, csak sejthetjük a részleteket. Tudjuk, például, hogy ki tervezte a szobrocskát: Cedic Gibbson. Gibson akkoriban (1927-1928) az MGM Stúdió művészeti vezetője volt. Az aranyozott szobor, szögletes art deco stílusban, egy férfit ábrázol, nagyon hosszú karddal (…) maga előtt, amint egy filmtekercs-dobozon áll szál-egyenes tartásban. A kivitelezés és az ihlet, nem kétséges, korhű. De ki volt az i(h/l)lető?

Erről már csak városi legendák szólnak, sehol semmi konkrétum.

Az egyik eredet történetet, természetesen, szerelem szövi keresztül-kasul. A tervezéssel megbízott Gibbsonnak, az abban az időben méltán nagy népszerűségnek örvendő jegyese, a szép és tehetséges Dolores del Rio segített modellt találni (az álompár, akik támogatják egymást?). Ő ajánlotta a Mexikóból a Huerta-féle forradalom támogatása miatt távozni kényszerült, a filmipar területén már akkoriban otthonosan mozgó barátját, Emilio Fernandezt. Fernandez jó kiállású tehetséges fiatalember volt, aki modellként és színészként is megmutatta magát. – Később aztán átült a kamera másik oldalára és előbb forgatókönyv íróként, majd rendezőként is alkotott. Az ő nevéhez kötődik az első olyan latin amerikai film, a María Candelaria, amely 1943-ban elnyerte a Cannes-i Nagy Díjat - micsoda meglepetés -, a főszerepben Dolores del Rio-val. – A fiatal Fernandez a felkéréssel kapcsolatosan eleinte vonakodott, majd beadta a derekát (is). Így visszatekintve, igen, felfedezhetünk hasonlóságokat az amerikai őslakós felmenőkkel rendelkező színész és az enyhén szólva stilizált szobrocska a között, de lehetett volna bárki más is a modell, hiszen akkoriban is nagy volt a választék fess fiatalemberekben.

Egy másik érdekesség (?) a szobor nevéhez kötődik. Ugyanis a szobornak tíz évig nem volt külön neve: az Akadémia Díjának hívták, mindaddig, míg 1939-ben el nem nyerte a máig is használatosat, amiről aztán a Gálát is elkeresztelték. A sztori szerint: „Margaret Herrick, az Amerikai Filmakadémia első könyvtárosa legelső munkanapján körbejárta a házat, és közelről megvizsgálta a kis szobrocskát." Minél tüzetesebben vizsgálgatta a szobrot, annál biztosabb volt benne, hogy az hasonlít nagybátyjára, a texasi Oscar Pierce-re. Így lett a szobor beceneve Oscar. Hogy hogy kerül a nagybácsi Texasból Hollywoodba? Senki se tudja.
Azóta, világszerte évente egyszer, egyes források szerint 40 millió, mások szerint 1 milliárd ember, nagy izgalommal, élő egyenesben követi a kis szobrocska sorsát. Alkotók, alkotások, művészek álmodnak róla. Aki a kezébe foghatja, az aztán alig ereszti. Pedig azt mondják: nem a győzelem, a részvétel a fontos. Mi pedig örvendezünk a felejthetetlen alkotásoknak.

További információk itt:

lejegyezte: ebarátnőm

You Might Also Like

0 megjegyzés